Szomorú és elkeserítő, hogy miközben mostanában Eger politikai közélete "elkerülő út lázban" ég, amelynek során egy a környezetterhelő közúti forgalmat, és az ezzel járó környezetterhelést garantáltan növelő, bizonytalan kimenetelű beruházásról mondanak véleményt a pártok, teljes közéleti érdektelenség kíséri azokat a zöld törekvéseket, amelyek a már rendelkezésre álló Eger környéki vasúthálózatot kapcsolnák be a város életébe.
Előző posztunkban ( https://hevesivasutak.blog.hu/ 2023/02/26/legyen_ujra_ andornaktalya_vasuti_ megallohely_aztan_egyszer_ csak_lesz_vegre_eger_s-bahn_is ) arra hívtuk fel a figyelmet, hogy a lényegében Eger déli agglomerációjának tekinthető Andornaktálya vasúti megállóját újra "be kellene üzemelni", ezzel is segítve mindazokat, akik hajlandóak lennének autóról tömegközlekedésre váltani. Ezúttal a város északi agglomerációjával, különösen a jobb sorsra érdemes Eger-Felnémet vasútállomás szégyenteljes kihasználatlanságával foglalkozunk.
Budapesttől Eger-Felnémet állomásig villamosított a vasúti pálya, így a legkézenfekvőbb, azonnali, és beruházást lényegében nem igénylő megoldás az lenne, ha a Füzesabonytól Egerig közlekedő személyvonatok Eger helyett Eger-Felnémet állomásig közlekednének. Természetesen megállva Egervár megállóhelyen (Várállomás) is.
Egy Füzesabony és Eger-Felnémet közötti óránkénti ütemes menetrend már önmagában óriási szolgáltatásbővítést és minőségjavulást jelenthetne mindazoknak, akik Eger északi részén (Felnémeten) és északi agglomerációjában élnek. Egy felnémeti PpluszR parkolóval (és bekamerázott kerékpártárolóval) sokak számára válna vonzóbb alternatívává a tömegközlekedés.(Ráadásul elődeink sem egy elhagyatott, kihasználatlan megálló funkcióját szánták Felnémet hangulatos, és logisztikailag tökéletes helyen lévő vasútállomásának.
Természetesen ez csupán egy "nulladik", komoly pénzügyi beruházás nélkül megvalósítható lépés az Eger környéki s-bahn kiépítése felé.
Ennél eggyel "komolyabb", de még mindig nem pénzigényes döntés lenne, ha a Füzesabonytól közlekedő "zónázó" vonat felső végállomása nem Felnémet lenne, hanem elmenne Bélapátfalváig.
Ez esetben Eger egész északi agglomerációjában kialakulhatna valódi autómentes alternatíva a közlekedésre - és a dugóban ácsorgásra.
Mindezek a javaslatok tehát még nem egy valódi, korszerű vasúti kocsikkal, akadálymentes, szintbeli megállóhelyekkel, valós idejű információs rendszerrel, új megállóhelyekkel (például Egervár és Felnémet között valahol a bevásárlóközpontoknál) ellátott valódi Eger térségi s-bahn vasúti rendszert tükrözik.
Csupán arra szeretnék ráirányítani a figyelmet, hogy a már meglévő adottságok (legelsősorban is Felnémet nagyszerű vasútállomása és kötöttpályás csomóponti működésre alkalmas infrastruktúrája) és egy kis közös akarat (MÁV-kormányzat-önkormányzat- civil szervezetek) elegendő lenne ahhoz, hogy jelentős javulás mutatkozzon Eger térségének kötöttpályás közösségi közlekedésében.
Ezért szomorú és elkeserítő, hogy Eger közélete "szemellenzős "elkerülő fétisben" tobzódik, miközben mindenki pontosan tudja: amennyiben nem gondoljuk át a város kötöttpályás tömegközlekedését és közúti forgalomcsillapítását, minden újabb út, így egy elkerülő is, csak arra lesz jó, hogy további forgalmat, levegőszennyezést, természetpusztítást és még nagyobb dugókat generáljon.